piątek, 25 listopada 2016

Polonistyka od A do Z

Hej kochani. Dzisiaj trochę inny post niż zazwyczaj. Pewnego dnia napisała do mnie dziewczyna, która zainteresowała się trochę moim kierunkiem, ponieważ jest w klasie maturalnej i szuka idealnych studiów dla siebie. Postanowiłam, że jest to ciekawy temat na post. Dlatego właśnie dzisiaj pokażę Wam polonistykę z nieco innej strony, bo z tego co wiem każdy uważa, że polonistyka to prosty kierunek, na którym tylko czyta się książki. Trochę to przykre i zastanawiające, że ludzie nie mają o niczym pojęcia. Z góry uprzedzam, że dzisiejszy post jest tylko i wyłącznie o polonistyce, a także o różnych ciekawostkach związanych z moim kierunkiem. Osoby zainteresowane zapraszam do rozwinięcia :)

Filologia polska to kierunek przeznaczony oczywiście dla humanistów, ale także osób, które lubią czytać i przede wszystkim się uczyć, bo nauki jest sporo. Tutaj praktycznie każdy przedmiot jest zakończony egzaminem ustnym. Kiedy ktoś się pyta, jak mi się studiuje, z góry uważa, że u mnie jest łatwo, ponieważ nie studiuję przedmiotów ścisłych. Wbrew pozorom, wszelkich wzorów matematycznych, czy chemicznych można się nauczyć. Aby osiągnąć pewien poziom w języku polskim nie wystarczą studia, potrzeba wiele lat, by osiągnąć cel. Jak sami zresztą wiecie język polski jest językiem trudnym, nie tylko dla obcokrajowców.  I nie chodzi mi tu o zasady pisowni, czy wymowę, ale także o inne rzeczy jak: historia języka polskiego, cała teoria literatury, czy językoznawstwo. W skrócie postaram się opisać niektóre przedmioty, których się uczę :) Gdybym miała opisać każdy, to na pewno zabrakłoby mi czasu. Być może zachęcę kogoś do wybrania właśnie tego kierunku, a także pomogę osobie, która do mnie napisała :) Zaczynamy!

Pierwszym przedmiotem, o którym na pewno nie słyszeliście jest gramatyka historyczna i język staro cerkiewno słowiański. Brzmi strasznie, wiem. Chodzi tu dokładniej o naukę całego alfabetu- cyrylicy (to tylko przez pierwsze tygodnie nauki), a w największej mierze chodzi o to, by się nauczyć jak wyglądał język polski w historii i jakie zmiany (procesy) w nim zaszły, bo mało kto wie, ale mieliśmy zupełnie inne samogłoski, odmiany wyrazów, czy nawet pisownię. Więc jeżeli kogoś ciekawi jak wyglądał nasz ojczysty język np. w XIII w. to z pewnością zaciekawi go ten przedmiot :)

Kolejną rzeczą jest dialektologia, czyli nauka o gwarach. Każdy polonista na drugim roku musi znać polskie gwary, czyli kaszubską, mazowiecką, śląską, małopolską i wielkopolską, a także zjawiska z nimi związane, a co za tym idzie- zupełnie nowe słowa. I pomyśleć, że to wszystko język polski ;)

Historia literatury to ciekawy, lecz wymagający dużej pracy przedmiot. To logiczne, bo każdy polonista czyta dużo lektur. Ale same książki to nie wszystko. Bardzo często trzeba sięgać do innych źródeł typu słowniki różnych epok, czy miliony artykułów i biogramów, by zrozumieć i mieć opanowany dany temat. Wydaje się proste, lecz np. jak sami wiecie teksty średniowieczne, czy filozoficzne czyta się bardzo ciężko. A tu nie ma wyboru, czytamy wszystko to, co musimy. A cały cykl nauczania jest podzielony i  w całym roku uczymy się mniej więcej trzech epok. Ja jestem obecnie na drugim roku, więc uczę się oświecenia i romantyzmu.

Gramatyka opisowa to z pewnością jeden z najtrudniejszych przedmiotów. Aby cokolwiek pojąć trzeba ćwiczyć i to bardzo dużo. Czasami chciałabym się wrócić do tej "podstawowej" gramatyki. Kiedyś w gimnazjum, była dla mnie bardzo trudna, ale teraz to przekracza granice trudności :D
Łacina to przedmiot, który był tylko na pierwszym roku. Łaciny uczyłam się już dużo wcześniej, bo zaczęłam w liceum, przez co było mi trochę prościej. Ogólnie lubię ten przedmiot, jednak (jak dla mnie) jest bardzo dużo gramatyki. Oczywiście tłumaczy się też teksty, jednak gramatyka przeważa ;)

Oczywiście jest wiele innych przedmiotów, a także zajęcia ze specjalizacji. Ja wybrałam nauczycielską, ale o tym i o praktykach napiszę w innym poście. Średnio na uczelni spędzam prawie 30 godzin tygodniowo. 


Jeżeli macie jakieś pytanie, to śmiało- chętnie odpowiem :)

8 komentarzy:

  1. Kochana życze wytrwałości na wybranym kierunku :)
    Mogłabyś kliknąć w linki w poście TUTAJ ? Dzięki <3

    OdpowiedzUsuń
  2. ja zawsze lubiałam polski w szkole ale to pewnie dla tego, że miałam swietna nauczycielkę :)

    Zapraszam http://ispossiblee.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciekawy post, naprawdę. :) Można się sporo dowiedzieć o polonistyce, ale ja już wcześniej wiedziałam, że nie jest to taki łatwy przedmiot, haha. To prawda, nie jest to chemia, czy matematyka, ale nie oznacza to, że polonistyka należy do łatwych. Ja uwielbiam czytać książki, a j. polski jak na razie w szkole nie sprawia mi problemu, bardzo go lubię w porównaniu np. do fizyki. xD Ale jakoś się nie zastanawiałam nad takimi studiami... Tak czy inaczej, życzę ci powodzenia!! :)
    Pozdrawiam,
    nastolatka-marzycielka.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. Polonistyka to naprawdę fajny kierunek. Też myślałam o nim, ale w ostateczności wybrałam dziennikarstwo.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja kiedyś lubiłam polski, jednak w tym roku wszystko się zmieniło... :D
    Mimo wszystko kierunek wydaje się być naprawdę ciekawy :)

    Mój blog

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja nie przepadam za polskim :p
    pooositivee.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  7. Polski to trudny język z tym nie można się nie zgodzić :) Ale jednak uważam że kierunki na których jest więcej ścisłych przedmiotów(tam też są ustne egzaminy) są trudniejsze :)
    Gingerheadlife.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...